Odpoczywaj mądrze. Jak osiągnąć work-life balance?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Odpoczywaj mądrze. Jak osiągnąć work-life balance?
Motywacja

Pracując na etacie, wykonujesz swoje obowiązki kilka lub nawet kilkanaście godzin dziennie i wracasz do domu. Jednak przy pracy zdalnej – bądź prowadzeniu własnej działalności – praca zaczyna niebezpiecznie przenikać do życia prywatnego. Jak osiągnąć słynny balans?

Większość osób jest przekonana, że aby osiągnąć sukces w pracy, należy pracować od świtu do nocy i również w weekendy, bez czasu na odpoczynek. Takie zachowanie jest widoczne zwłaszcza u osób prowadzących własną firmę. Niestety, mając własną firmę, nie da się wyjść z biura i nie myśleć o pracy. Ilość przepracowanych godzin nie przesądza jednak o sukcesie firmy, a może doprowadzić do wypalenia zawodowego jej właściciela. Dlatego tak ważny jest work-life balance.

Czym jest work-life balance?

Work-life balance jest równowagą między pracą a życiem osobistym. Bardzo często zdarza się, że te dwie sfery życia wzajemnie się przenikają i nie można w zasadzie sprecyzować „kiedy wychodzi się z pracy”. Takie przenikanie się wzajemnie tych dwóch światów może wiązać się z przykrymi konsekwencjami np. przepracowaniem czy wypaleniem zawodowym. Im człowiek jest bardziej zmęczony, tym mniej efektywnie wypełnia swoje obowiązki.

Zmęczona pracowniczka
(źródło: pexels.com)

Koncepcja work-life balance powstała na przełomie lat 70. i 80. XX w. Zauważono wtedy, że coraz powszechniejszy pracoholizm powoduje negatywne konsekwencje i wpływa na wydajność pracowników.

Równowaga w życiu prywatnym i zawodowym wskazuje, że należy poświęcać tyle samo czasu na pracę i odpoczynek, aby czuć się dobrze. Takie działanie musi być zgodne z wewnętrznymi wartościami.

Czy można osiągnąć równowagę, mając własną firmę?

Powszechnie wiadomo, że dużo łatwiej jest zachować równowagę, jeśli pracuje się na etacie i ma się stałe godziny pracy – po symbolicznym zamknięciu drzwi od firmy można „wypoczywać”. Znacznie trudniej mają przedsiębiorcy, zwłaszcza jeśli prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.

Przedsiębiorcy czują się odpowiedzialni za swoje firmy, dlatego często pracują całymi dniami i w weekendy, zawsze są pod telefonem i dostępni dla swoich klientów. W takim modelu właściciel firmy może bardzo łatwo zatracić równowagę, a finalnie stać się niewolnikiem samego siebie.

Praca przy biurku
(źródło: pixabay.com)

Jeśli nie zostaną ustalone granice między pracą a odpoczynkiem, to po pewnym czasie takiej osobie zabraknie sił na efektywne prowadzenie firmy, co doprowadzi do frustracji i nadmiernego stresu. Dlatego warto spróbować osiągnąć work-life balance, aby życie było w pełnej równowadze. Praca jest ważna, ale nie może być najważniejsza. 

Jak to zrobić?

Nie ma złotej recepty, ponieważ zbyt wiele zależy od naszej osobowości, wartości, aż wreszcie charakteru pracy, którą wykonujemy. Istnieje jednak kilka prostych rozwiązań, które warto wypróbować i znaleźć wśród nich coś dla siebie.

1. Stałe godziny pracy

Jeśli przedsiębiorca wynajmuje biuro, to jest mu łatwiej, ponieważ ustala godziny pracy, w których jest dostępny dla klienta. Problem zaczyna się w momencie, gdy pracę wykonuje ze swojego domu.

Zegar ścienny
(źródło: pexels.com)

Niezależnie od branży warto narzucić sobie sztywne godziny pracy i po prostu się ich trzymać.

2. Planowanie pracy

Bardzo pomocne w osiągnięciu work-life balance jest planowanie swojego dnia. Warto zwrócić uwagę, aby lista zadań, którą sobie stawiamy, była realna i możliwa do osiągnięcia. Należy oszacować również osobno czas każdego wykonywanego zadania. Jeśli oceniamy, że spełnienie wszystkich punktów z listy zajmie nam więcej niż 10-12 godzin, powinniśmy ją przeredagować – nikt nie jest w stanie być produktywny przez cały czas.

3. Zmiana otoczenia

Przestrzeń coworkingowa
(źródło: pexels.com)

W przypadku pracy typu home office warto dbać o zmianę otoczenia. Nie da się pracować 8 godzin z laptopem na kolanach. Po zakończonej pracy warto wyjść na spacer do parku. Można też od czasu do czasu pracować poza domem, np. w przestrzeniach coworkingowych – sprzyja to koncentracji.

4. Produktywność

Chcąc zachować work-life balance, warto pracować cały czas nad swoją produktywnością. Praca w domu może bardzo rozpraszać: często jest tak, że wykonuje się dużo rzeczy, na które nie byłoby czasu podczas pracy w biurze. Dlatego warto narzucić sobie dyscyplinę i w czasie wyznaczonych godzin skupić się na obowiązkach zawodowych.

5. Selekcjonowanie

Bardzo pomocne w utrzymaniu work-life balance jest selekcjonowanie zadań, tak aby ich wykonanie w terminie było możliwe. Przydatna będzie także umiejętność priorytetyzacji, a więc określenia, które z zadań wymagają natychmiastowej realizacji, a które mogą poczekać bez szkody dla firmy.

6. Urlop

Większość przedsiębiorców zwyczajnie zapomina o urlopie lub wykorzystaniu dni wolnych. Niektórzy właściciele firm nawet na krótki wypoczynek jadą z laptopem na kolanach. To powinno być zakazane! Odłóż laptopa, wyłącz telefon i weź głęboki wdech. Świat nie zatrzyma się bez Ciebie.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*