Każdy chciałby mieć autorytet, który sprawi, że inni ludzie będą z uwagą słuchać tego, co mówi. Niestety nie w każdym przypadku można liczyć poszanowanie swojej opinii przez innych. Dlaczego tak się dzieje? Co robić, by inni Cię słuchali? Odpowiedzi na te pytania, a także inne cenne informacje na temat relacji interpersonalnych i zdobywania posłuchu znajdziesz w naszym artykule!
Paradoksalnie, zanim zacznie się mówić, należy zacząć od słuchania. Na pierwszy rzut oka nie powinno to sprawiać większego problemu, przecież przez cały dzień słuchamy tego, co mówią do nas inni. Jednak mowa tutaj o aktywnym słuchaniu. Oznacza to, że osoby, z którymi rozmawiasz, powinny mieć poczucie, że ich problemy i zainteresowania są dla Ciebie ważne. Wymaga to skupienia i woli.
Jeśli w oczach innych osób będziesz uważany za dobrego słuchacza, to Twoi rozmówcy będą się czuć docenieni. Ze względu na to, w większości przypadków spotkasz się z taką samą reakcją z ich strony, a Twoje słowa zostaną wysłuchane i wzięte pod uwagę. Co jeszcze można zrobić, by inni Cię słuchali?
Przez większość dnia jesteśmy skupieni na prowadzeniu różnego rodzaju konwersacji. Z kolei samo słuchanie czy odbieranie wiadomości to nieco więcej niż połowa dnia. Standardowo można skupić się na wiadomościach przekazywanych przez innych przez ok. 25 minut.
Dlatego, zanim zaczniesz coś mówić (chodzi tutaj głównie o prezentacje i spotkania), zaproponuj swoim słuchaczom monolog o długości nieprzekraczającej 25 minut, a najlepiej krótszy. Powinieneś mieć na uwadze, że dla innych osób i tak najważniejsze jest ich zdanie, nie Twoje. Z tego powodu wiele z nich nie słucha z zamiarem zrozumienia, a po prostu czeka na wyrażenie swojej opinii na konkretny temat.
Z tego powodu dobrym pomysłem jest umiejętne połączenie tego, co Ty chcesz powiedzieć, z zachęceniem do dialogu, umożliwieniem zadawania pytań. Dzięki temu wiele kwestii, które masz zamiar poruszyć, zostanie rozwiązanych wspólnie, dzięki zaangażowaniu wszystkich uczestników rozmowy. Sprawi to, że zrealizujesz swój cel – uzyskasz posłuch, a jednocześnie przekażesz najważniejsze dla Ciebie informacje.
Komunikacja to nie tylko mówienie. Duży wpływ na nią ma przekaz niewerbalny – ton głosu, język ciała, mimika twarzy czy wykonywane gesty. Sposób, w jaki stoisz, patrzysz, a nawet sposób, w jaki się poruszasz, daje drugiej osobie wskazówki dotyczące Twoich intencji i szczerości.
W takim razie na co zwracać uwagę w komunikacji niewerbalnej, aby inni Cię słuchali? Będziesz postrzegany jako osoba wiarygodna, której warto słuchać, jeśli będziesz:
Dzięki temu odbiorca Twoich słów będzie otrzymywał sygnały informujące o pewności dotyczącej tego, co właśnie przekazujesz. Sprawi to, że inni będą Cię słuchali z uwagą. Nie zapomnij też o tym, aby w trakcie mówienia trzymać się głównego tematu i skupiać się na najważniejszych informacjach. Dzięki temu słuchacz nie straci koncentracji i z ochotą będzie słuchać Twoich słów.
Zdj. główne: Reimond de Zuñiga/unsplash.com